maandag, februari 25, 2008

Corporate blogging (2)

Op een blogpost uit mei 2007 maakte ik reeds melding dat Belgische organisaties slechts traag op gang komen bij het creëren van een heuse corporate weblog. Toch is er langzaam een kentering aan het komen. Technologie- en marketingbedrijven kunnen uiteraard niet achterblijven, maar ook andere bedrijfjes doen interessante dingen.

Volledige overzichten zijn moeilijk/niet te vinden. Ze zitten in een bepaalde niche (technologie, ...), zijn verouderd of zijn sterk regionaal gekleurd : zoals ofwel zijn

Enkele voorbeelden :
Voor "papier"-mensen (boekbinden, origami, ...) is er "Atelier Plano", een blog zonder veel franje, zelfs zonder eigen domeinnaam. Toch is deze hele marketing- en verkoopsbeleid opgebouwd via de blog. De bijna dagelijkse publicering van artikels zorgt voor een grote aantrekkingskracht van deze nicheblog.

Nog een leuke bedrijfsblog gevonden (veel minder informatief, maar zeer amusant) : de superette Ingro/de Spar van Rillaar. De blog hangt aan een goed uitgewerkte website. Zeer opvallend voor deze sector !

Het zijn beide blogs die al ettelijke tijd meegaan. Onder het motto : "een blog beginnen is niet moeilijk, maar dat volhouden !", kan dit tellen. Bekende corporate blogs zijn ondertussen immers op een laag pitje gezet (reeds maanden geen activiteit) zoals Kandl.

Waarschijnlijk houden er velen er ontgoocheld mee op bij gebrek aan respons of onmiddellijke ROI.

Toch is een corporate blog een wezenlijk deel van het communicatiebeleid van een organisatie die zijn aanwezigheid op het internet wil verankeren. Vandaag willen Jan Jacobs en ikzelf dat aantonen in onze workshop "corporate blogging". (Dit bericht publiceren we trouwens even vlug tijdens de workshop).

Extra informatie over corporate blogging vind je terug onder deze linkverzameling.

Een tip om als klein bedrijf of kleine organisatie tot een succesvolle blog te komen is samenwerken. Niet alleen genereer je meer content, je zorgt ook voor een betere ranking bij de zoekmachines door de verschillende links naar de afzonderlijke websites van de organisaties.

Deze blog is daar een voorbeeld van (Kenta en Maarifa), maar ook de blog die Jan Jacobs beheert is een samenwerking van verschillende zelfstandige coaches : www.slimmerwerken.be.

Geen opmerkingen:

Een reactie plaatsen