vrijdag, februari 01, 2008

compatibilteitspakket office 2007?


Ik lees graag Tips & Advies van Indicator. In elke aflevering zit altijd wel wat nuttigs voor de zelfstandige mens. Maar met hun jongste nummer van 17 januari deden ze toch even mijn wenkbrauwen fronsen.

Ze hebben vastgesteld dat documenten gemaakt met Microsofts Office 2007 niet geopend kunnen worden met oudere office-versies. Gelukkig - volgens hen - bestaat er een compatibiliteitspakket dat gratis (!) te downloaden is.
Dat is correct natuurlijk. Maar als advies had ik liever gezien dat iemand die een document verstuurt dit eerst en vooral niet doet als Word2007 (.docx). Je kan het document opslaan in een oudere versie, bijvoorbeeld. Of nog beter: verstuur het als pdf als de ontvanger het document niet moet kunnen bewerken. Bijna alle documenten die ik verstuur zijn in pdf, zodat ik zeker ben dat de vormgeving zoals ik ze zie net hetzelfde is als bij de ontvanger.
Zelf ben ik overigens een tevreden gebruiker van OpenOffice. Alle kantoordocumenten maak ik ermee. Ik kan er alles wat binnenkomt mee openen. Behalve de nieuwe Office 2007-bestanden helaas. Naar het schijnt moeten we daarop wachten tot september 2008.

Het is de plicht van de verzender van een boodschap dat die goed begrepen wordt. Je stuurt toch ook geen brief met een speciale inkt die je alleen met een aangepaste lamp kan lezen. Ook al is die lamp dan nog gratis te verkrijgen.

1 opmerking:

  1. Beste,

    Helaas kan ik u geen gelijk geven, want toevallig heb ik zelf voor Tips & Advies (het nummer voor de zelfstandige) dat stukje geschreven dat hierover handelt.

    Het volledige artikel in kwestie is gemaakt vanuit het standpunt dat je een document binnenkrijgt dat je niet openkrijgt.

    Er wordt wel degelijk expliciet gezegd dat je kunt vragen dat de verzender het als een gewone .doc zou saven en nogmaals zou doorsturen (terwijl u laat uitschijnen dat dit niet in het tekstje staat).

    Even het compatibiliteitspack installeren, wordt aangeraden als een structurelere oplossing zodat je dat niet telkens moet gaan vragen. Logisch, lijkt me.

    Wat betreft alle andere nuances (bv. OpenOffice kan het standaard wel - intussen MS Office met SP trouwens ook - en met pdf’s heb je dat probleem niet), kan ik alleen zeggen dat die natuurlijk juist zijn, maar het is geen voer voor dit korte artikeltje dat uitgaat van één simpel uitgangspunt en daarvoor een praktische oplossing wil geven.

    Met vriendelijke groeten,

    Wim Feyaerts
    Hoofdredacteur Tips & Advies Internet

    BeantwoordenVerwijderen