donderdag, augustus 02, 2007

Politici en Web2.0 (1)


Ik was niet echt verrast door de titel in T-Zine bij een onderzoek van Web2.0 watcher Attentio en pr-bureau Hill & Knowlton : "Bloggers voorspellen verkiezingsuitslagen beter dan peilingen". De teneur van dit onderzoek is dat met de analyse van de blogs trends kunnen voorspeld worden.

Op de blog van Luc Van Braekel, een liberale internetondernemer, is er trouwens een heuse beschrijving van het onderzoek en de resultaten, met daarnaast interessant commentaar en eigen experimenten : "Heeft blogbuzz een voorspellende waarde bij verkiezingen?"

Waarom ik niet verrast was, is omdat dit in het verlengde ligt van de zogenaamde "Virtuele antropologie", die door analyse van de sociale media op het internet marktinformatie verzamelt. In de eerste plaats toepasbaar in een commerciële setting, maar ook makkelijk toe te passen in de politiek of de non-profit. Je vindt er enerzijds reacties op je diensten en producten (of jouw persoon of je instelling) en anderzijds ontdek je snel en goedkoop hun verwachtingen en wensen. Een goede inleiding op virtuele antropologie vind je op de site van Trendwatching.

In één van de volgende posts gaan we dieper in op politici en de audio-visuele technologieën op het web, dit naar aanleiding van het eerste grote YouTube-debat voor de democratische presidentskandidaten in de Verenigde Staten.

Geen opmerkingen:

Een reactie plaatsen