woensdag, januari 28, 2009

Muntjes2.0



We schreven hier reeds enige malen over de kracht van Web 2.0 op vlak van marketing. Voorlopig zijn de mooie voorbeelden vooral "lucky shots" gemaakt door amateurs en door de marketeers gerecupereerd.

Het klassieke voorbeeld zijn de cola-fonteinen met Mentos, nog steeds één van de YouTube-klassiekers.

Marketeers die zelf een virale campagne via het web kunnen lanceren zijn dun bezaaid. Zo'n campagne gaat immers in tegen hun eigen natuur : de base-line van marketing is immers de markt onder controle krijgen en als er iets is dat zich niet laat controleren is juist het interactieve aspect van de user generated content. Toch kun je als marketeer richting geven aan die inhouden, door een kader te bepalen en daarbinnen anderen/buitenstaanders de vrijheid te geven.

Toch raar dat er zo weinig goede voorbeelden te vinden zijn van grote bedrijven ...

Tic Tac (een imprint van Ferrero, je weet wel, van Kinder en Nutella) heeft duidelijk naar de concurrentie gekeken en geleerd dat het creatieve gebruik van hun producten niet per definitie afbreuk doet aan het imago. In het beruchte mentos-cola filmpje heeft Coca-cola alle verwijzingen naar hun bedrijf laten weghalen, terwijl Mentos er juist met uitpakte.

Tic Tac sponsorde een straatmuzikant, die met honderden doosjes van deze snoepjes aan de slag ging met het "Tic Tac-orchestra" tot gevolg.
Het filmpje werd doorgestuurd door Joris, dank !

Geen opmerkingen:

Een reactie posten