maandag, april 14, 2008

Workshop web 2.0 in Huis van Alijn



Slaat het Huis van Alijn als eerste (?) Vlaams museum de weg in naar een grotere interactie bij hun webaanwezigheid ? De visie en het enthousiasme zijn alvast aanwezig. Dat bleek immers gisteren tijdens de interne web 2.0-opleiding die ik gaf aan het quasi-voltallige personeel van het Huis van Alijn. De website wordt vernieuwd en dat is het uitgelezen moment om een blog en eventuele andere web 2.0-diensten uit te bouwen. Het werd opnieuw een leuke en interessante dag in een gezellig museum en bij een enthousiast team. Allen daarheen, en binnenkort kan dat dus ook virtueel ;-)

Vlaanderen zit niet stil. Aan het MICT (Universiteit Gent) is momenteel een onderzoeksopdracht bezig rond de kansen die Web 2.0 biedt aan de erfgoedsector.

Iemand van de medewerkers maakte mij attent op toch enkele schuchtere web-2.0-stapjes van de Brusselse musea. Museum talks is een spectaculaire Flash-site (en daarom ook moeilijk via Google te vinden) met tal van commentaren en rondleidingen in mp3-formaat in talrijke talen vanuit diverse Brusselse musea. Ik ontdek nu ook dat het Brusselse Paleis van Schone Kunsten uitpakt met diverse podcasts over hun tentoonstellingen. Nu ja, volgens mij kun je een audiofile die je kunt beluisteren of downloaden op de site nog geen podcast.

Voor echte voorbeelden van creatief web 2.0-gebruik in musea moet je buiten ons taalgebied zijn. Alhoewel dat Jan Tweepuntnul bericht over een initiatief in het Glasmuseum in Nederland.

De workshop kon op geen beter moment komen, want enkele dagen geleden werden, naar jaarlijkse gewoonte, op de "museums and the web"-conferentie de prijzen uitgereikt aan de musea met de beste aanwezigheid op het web. Dit gebeurde in verschillende categorieën en met veel aandacht voor interactie en participatie. Een schat aan good-practices.

Als je de evoluties van web 2.0 in musea wilt volgen ben je met de blog van Nina Simon, toepasselijk Museum2.0 genaamd, aan het goede adres. Maar dat had ik in mijn vorige post al vermeld, ...

Hoog tijd dat ik mij concentreer op mijn presentatie van donderdag voor "Inforum" van ABD-BVD over de informatiekaart : informatie als strategisch element in een organisatie. Daarover meer in een volgende post.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten